Fincantieri si è aggiudicata un prestigioso ordine, del valore di quasi cento milioni di euro, per una serie di forniture e installazioni di equipaggiamenti di alto profilo nell’ambito dell’International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER), un progetto per la realizzazione di un reattore a fusione nucleare di tipo sperimentale, primo nel suo genere, riconosciuta come una delle più ambiziose iniziative al mondo nel campo delle energie rinnovabili.
Per l’esecuzione delle attività è stato costituito un raggruppamento temporaneo d’impresa del quale fanno parte Fincantieri stessa, in qualità di capofila, la sua controllata Fincantieri SI, attiva nel settore dell’impiantistica e componentistica industriale elettrica, elettronica ed elettromeccanica, Delta-ti Impianti, specializzata in impiantistica meccanica, e Comes, specializzata in impiantistica elettrica.
ITER Organization è l’organismo sovranazionale con sede in Francia, partecipato e finanziato dall’ Unione europea, Cina, India, Giappone, Corea del Sud, Russia e Usa, che gestisce ITER, in fase di costruzione a Cadarache, nel sud della Francia.
Il progetto dimostrerà la fattibilità scientifica e tecnologica della fusione nucleare, e permetterà di acquisire la conoscenza necessaria alla realizzazione di un prototipo di reattore nucleare.
Si otterrà così la prima fonte su larga scala di energia pulita e illimitata attraverso la reazione di fusione, anche in presenza di una crescente richiesta energetica, mediante l’uso di tecnologie innovative e sviluppate ad hoc nei Paesi partecipanti al programma.
Affiancata alle fonti rinnovabili, la fusione termonucleare contribuirà significativamente alla lotta contro i cambiamenti climatici. Uno dei vantaggi della fusione, infatti, oltre la sua potenziale inesauribilità, è la limitata produzione di rifiuti residuali, prospettando quindi una fonte di energia che non prevede l’emissione di CO2, uno dei gas serra responsabili del surriscaldamento globale.
La fusione nucleare è considerata altamente efficiente e pulita perché la sua fonte di partenza è l’acqua e non genera scorie durante il processo.
Rappresenta inoltre un’autentica sfida scientifica e ingegneristica, coinvolgendo in modo trasversale ambiti come la superconduttività, la criogenia e il vuoto spinto.
L’amministratore delegato di Fincantieri Giuseppe Bono ha così commentato: «Quest’ordine, di straordinaria rilevanza internazionale, testimonia la reputazione che abbiamo saputo guadagnarci in ogni campo. Essere coinvolti in un progetto di tale respiro, infatti, conferma la bontà delle nostre strategie, e mi riferisco in particolare a quelle per la diversificazione e il costante investimento nell’innovazione e nella sostenibilità del business. Ora parteciperemo attivamente allo sviluppo di una tecnologia completamente diversa da quella impiegata nelle attuali centrali e soprattutto più pulita: un obiettivo ambiziosissimo che ribadisce anche la nostra capacità di integratore».
Fincantieri SI, che per questo progetto rappresenterà il braccio operativo di Fincantieri, opera nel campo della propulsione navale ibrida, inclusi i sistemi di energy storage, e in generale in quello della riduzione delle emissioni, con soluzioni tecnologiche ad hoc come l’elettrificazione dei porti.
Con l’acquisizione di questa commessa, la società conferma la sua vocazione a diventare un riferimento sul mercato mondiale per tutte le applicazioni green, supportata in questo dal proprio centro di ricerca e sviluppo.
FINCANTIERI ENTERS THE GREEN CUTTING-EDGE PROJECT “ITER”
The Group strengthens its commitment in the field of clean energy
Trieste, January 20, 2020 – Fincantieri has been awarded a prestigious order, worth almost 100 million euros, for a number of high-profile equipment furniture and installations as part of the International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER), a project aimed at building an experimental nuclear fusion reactor, first of this kind, and acknowledged as one of the most ambitious initiatives in the world in the renewable energies field.
A temporary consortium has been established for the execution of the activities. It includes Fincantieri itself as the main contractor, its subsidiary Fincantieri SI, active in the field of plant design and industrial electrical, electronic and electromechanical components, Delta-ti Impianti, specialized in mechanical plant engineering, and Comes, specialized in electrical plant engineering.
ITER Organization is the supranational body, headquartered in France, participated and funded by the European Union, China, India, Japan, South Korea, Russia and the United States of America. The organization runs the ITER project, with construction currently underway in Cadarache in the South of France. The project will demonstrate the scientific and technological feasibility of nuclear fusion, and will allow to gain all the necessary knowledge for the construction of a nuclear fusion reactor prototype. The product will be a first large-scale source of clean and unlimited energy through fusion reaction – also given increasing energy demand – by using cutting-edge technologies specially developed by the countries taking part in the program.
Alongside renewable energy resources, nuclear fusion could considerably help fighting against climate change. Besides its potential inexhaustibility, one of the fusion’s benefits, in fact, lies in the limited production of residual waste, envisaging a power source not requiring CO2 emissions, one of the greenhouse gasses responsible for global warming. Nuclear fusion is considered as highly efficient and clean because water is its starting source without waste production within the process. Furthermore, it represents a real scientific and engineering challenge, involving horizontally fields like superconductivity, cryogenics and high vacuum.
The CEO of Fincantieri, Giuseppe Bono, said: “This order has an extraordinary international importance, and testifies to the reputation that we have been able to earn in every field. Being involved in such a project, in fact, confirms the goodness of our strategies, and I refer in particular to those for diversification and constant investment in innovation and business sustainability. Now we will actively participate in the development of a completely different technology from the one used in the existing power plants and above all cleaner: an extremely ambitious goal that also reaffirms our capacity as integrator”.
Fincantieri SI, which represents the operating arm of Fincantieri for this project, works in the field of hybrid ship propulsion, including energy storage systems, and in the one of emission reductions, with specific technological solutions such as the electrification of ports. With the acquisition of this order, the company confirms its vocation to become a reference on the world market for all green applications, supported in this by its own research and development center.
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Fincantieri is one of the world’s largest shipbuilding groups and number one for diversification and innovation. It is leader in cruise ship design and construction and a reference player in all high-tech shipbuilding industry sectors, from naval to offshore vessels, from high-complexity special vessels and ferries to mega yachts, as well as in ship repairs and conversions, production of systems and mechanical and electrical component equipment and after-sales services. With over 230 years of history and more than 7,000 vessels built, Fincantieri has always kept its management offices, as well as all the engineering and production skills, in Italy.
With over 8,900 employees in Italy and a supplier network that employs nearly 50,000 people, Fincantieri has enhanced a fragmented production capacity over several shipyards into strength, acquiring the widest portfolio of clients and products in the cruise segment. To hold its own in relation to competition and assert itself at global level, Fincantieri has broadened its product portfolio becoming world leader in the sectors in which it operates.
With globalization, the Group has around 20 shipyards in 4 continents, over 19,000 employees and is the leading Western shipbuilder. It has among its clients the world’s major cruise operators, the Italian and the US Navy, in addition to several foreign navies, and it is partner of some of the main European defense companies within supranational programs. Fincantieri’s business is widely diversified by end markets, geographical exposure and by client base, with revenue mainly generated from cruise ship, naval and Offshore and Specialized vessel construction. Compared with less diversified players, such diversification allows it to mitigate the effects of any fluctuations in demand on the end markets served.